close

Eminem-Phenomenal
2015 <Southpaw OST>

I am phenomenal
我是超凡無畏的
With every ounce of my blood
我脈搏中流竄的每一滴鮮血
With every breath in my lungs
我肺臟中殘存的每一口氧氣
Won't stop until I'm phe-no-menal
直到我登峰造極前都不會停歇
I am phenomenal
因為我是超凡無畏的
However long that it takes
無論需要花上多少時間
I'll go to whatever lengths
我都會堅持走完這條路
It's gonna make me a monster though
即便這會讓我成為一個喪心病狂的怪物
I am phenomenal
我是超凡無畏的
But I would never say "Oh, it's impossible"
在我的世界裡沒有不可能這三個字
Cause I'm born to be phenomenal
因為我生來即是超凡無畏的

Unstoppable, unpoppable thought bubbles
我的一切理想全化為無堅不摧的泡泡
Untoppable thoughts
而那些無法被淹埋的想法
Fuckin' juggernaut that'll stomp you in the verse
全被自以為是主宰的人在字句間踐踏
Obstacles I'm drawn to 'em
但這些重重阻礙深深吸引了我
When the going got rough
當這趟路途變得越來越艱辛
Some of what I done fought through was the worst
我意識到自己早已戰勝最糟糕的部分了
Little sissy, who the fuck taught you how to persevere?
小孬種 是哪個傢伙教你如何堅持下去的呢?
There ain't no situation that you ever had to respond to that's adverse
你從未處在任何被迫面臨險境的局面
The messiest thing you've ever gone through was your purse
你所經歷過最凌亂的東西 也不過就是你的皮包罷了
Yeah, I don't try like hell
對 我不必用盡全力嘗試
Then I might as well hang it up like a shelf
那我還不如乾脆把夢想就當個架子掛牆上算了
Gotta keep growin' with it, evolve
想要成長進化勢必得伴隨著壓力
Cause you can keep throwin' shit at the wall
你當然可以四處扔些垃圾發洩
But you're gonna find that nothing's gonna stick until you apply yourself
但你最終會發現沒有任何東西能留在你身邊 除非你累積了實力
Time to slip in that zone
光陰不斷地飛逝
Till' I find myself inside the realm of the unknown
直到我發現自己身陷未知的國境
And boldly go into waters where nobody else has gone before or willing to go
然後大膽的躍進了從古至今無人敢接近的深淵之中
Uncharted, Feeling is so
這詭譎的感覺難以形容
Bomb, I'm feelin' myself, I'm a giant
砰 但我終於感受到自己的存在了 現在的我就像個巨人
Sometimes I gotta remind myself that I am...
有時候我不得不提醒自己

I am phenomenal
我是超凡無畏的
With every ounce of my blood
我脈搏中流竄的每一滴鮮血
With every breath in my lungs
我肺臟中殘存的每一口氧氣
Won't stop until I'm phe-no-menal
直到我登峰造極前都不會停歇
I am phenomenal
因為我是超凡無畏的
However long that it takes
無論需要花上多少時間
I'll go to whatever lengths
我都會堅持走完這條路
It's gonna make me a monster though
即便這會讓我成為一個喪心病狂的怪物
I am phenomenal
我是超凡無畏的
But I would never say "Oh, it's impossible"
在我的世界裡沒有不可能這三個字
Cause I'm born to be phenomenal
因為我生來即是超凡無畏的

Let me self-empower you
讓我教你如何賦予自己力量
When you're down
當你一蹶不振
And they're tryin' to clown the fuck out of you
當他們都把你視作小丑等著你出糗
And you feel like you're runnin' out of fuel
當你覺得自己的燃料已經用盡之時
I'll show you how to use doubt as fuel
我會教你如何將所有對自己的疑慮化作動力
Convert it to gunpowder too
順便也轉換成反擊的火藥
Now what you do is put the match to the charcoal fluid
現在你必須做的就是將火柴丟入木炭液中
Put the spark to it like Martha Stewart barbecuing
就像完美主婦瑪莎史都華做菜一樣釋放出火光*
Ah screw it, feel like you want to hit that wall then do it
噢 算了 去他的 如果你只想搥牆洩恨的話 就這麼做吧
Punch through it, just cock back, put your all into it
重擊一拳打穿它 就像一把上了膛的槍 用盡你的全力
Now you gon' take that rage and make that what you wage
現在你的下一步就是將所有的憤怒轉化為應得的待遇
Never take back what you say
誓死也絕不收回自己的諾言
If you stay strapped in your brain, engaged in a steel cage match
如果你還被你的大腦綁手綁腳 那麼不如直接參加一場鐵籠戰*
Ready to scrap asap
準備迎接飛快的毀滅
Take your fists and just ball it
舉起你的拳頭 只管出擊
Show who's big and who's smallest you're Christopher Wallace
讓那些大塊頭看看誰才是小癟三 你就是個和大個小子一樣的狠角色*
Now picture 'em all as plastic and foam
現在把他們全想像成不堪一擊的塑膠和泡沫
Lays flat, where you put your dinner plates at
把他們打趴在你的餐桌上
And set it on 'em like a placemat
然後再把他們當作餐墊 享用你的晚餐
(I am phenomenal)
(我是超凡無畏的)
And I want you to say that
我要你跟著我複誦

I am phenomenal
我是超凡無畏的
With every ounce of my blood
我脈搏中流竄的每一滴鮮血
With every breath in my lungs
我肺臟中殘存的每一口氧氣
Won't stop until I'm phe-no-menal
直到我登峰造極前都不會停歇
I am phenomenal
因為我是超凡無畏的
However long that it takes
無論需要花上多少時間
I'll go to whatever lengths
我都會堅持走完這條路
It's gonna make me a monster though
即便這會讓我成為一個喪心病狂的怪物
I am phenomenal
我是超凡無畏的
But I would never say "Oh, it's impossible"
在我的世界裡沒有不可能這三個字
Cause I'm born to be phenomenal
因為我生來即是超凡無畏的

Step into the unknown and find yourself
邁向未知的世界 在那裡找尋自我
You're floating freely, no emotion
你可以任意漂泊 再也不必顯露任何情感

Got a fuckin' mouth with no shut-off valve
我有一張無法停止叫囂的嘴
Can't even cut off power to it
你永遠找不到方法將它徹底封閉
But it's what allowed me to come up out from under the fuckin' ground
因為這正是帶我脫離社會底層的武器
Cause I worked my butt off now
我用自己的實力站了起來
It's a subject that I don't know how to shut up about
這是一個能讓我永遠滔滔不絕的話題
Cause I stuck it out like a motherfucking tongue
因為我靠著頑強的舌頭堅持了過來
That's how I responded when I got shoved around
當我成為四面圍剿的標靶時 我就是這麼回答的
You're gonna have non-believers
你會擁有一群不肯相信你的人
But when you're beyond belief
但當你的所作所為超越了信仰
You probably shouldn't wonder how get it how you live
你大概不得不去佩服自己是怎麼倖存下來的
But are you prepared to give more than you get?
但你是否已經做好心理準備 付出的絕對會比得到的多更多?
And put in twice what you get back from this shit
當你有所收穫時 勢必得再加倍投入
Though what you sacrifice barely is half, never give
但即便事半功倍 也別輕言放棄
Rap is my shiv
饒舌就是我攻擊的利刃
But it's like my shield at the same time
但同時也是保護我的盾牌
I wield and my knife is will
我的刀劍宛如意志般隨我揮舞
Sometimes I feel just like B. Real from Cypress Hill
有些時候我覺得自己像是墓園三人組裡面的B. Real*
How I can just kill a cypher, survivor's guilt
如果我捕風捉影的抹殺他人 便會產生倖存者的罪惡感
I rhyme like life is still an uphill climb
我的韻腳讓我的人生好像在繼續登峰造極
Ready to face any challenge, waitin'
準備好面對我的挑戰 靜待那一刻到來
Can taste it, it's salivation, I'm wagin' retaliation
我幾乎能嘗到那令人垂涎的滋味 我即將發起復仇之戰
Look what I have built, reputation is validation
看看我過去所打造的 名聲就是最好的證明
The only thing I'm capable of makin' is amazing
我所創造的一切都是令人歎為觀止的奇蹟
Only thing you're capable of makin' is a false statement
而你只能編造出虛假的言語
Or accusation
或是莫須有的指控
I am legendary status, in fact
我的地位早已堪稱傳奇 事實上
That is the only way you'll ever be able to say
這將是你唯一有可能說出傳奇兩個字的機會
Your legend is makin' an allegation
因為你的傳奇全都是自導自演的
I write with the left, same hand I hold the mic with
我以左手創作 這和我握著麥克風的是同一隻手
As I fight to the death, 'til my last breath
當我誓死奮戰 直到最後一口氣耗盡前
Managed to prove who the best man is
我仍會用盡全力去證明誰才是最強的王者
Prevail at all costs, be the only ones left standing
不顧一切去戰勝對手 成為最後一個屹立不搖的贏家
In the end
到頭來
But I ain't gonna be the only one with the advantage of knowing what it's like to be southpaw
我並不是唯一一個善用自己左撇子優勢的人
Cause you can bet your ass you'll be left handed
你也可以隨心所欲以你的慣用左手出拳
Cause I am
因為我是

I am phenomenal
我是超凡無畏的
With every ounce of my blood
我脈搏中流竄的每一滴鮮血
With every breath in my lungs
我肺臟中殘存的每一口氧氣
Won't stop until I'm phe-no-menal
直到我登峰造極前都不會停歇
I am phenomenal
因為我是超凡無畏的
However long that it takes
無論需要花上多少時間
I'll go to whatever lengths
我都會堅持走完這條路
It's gonna make me a monster though
即便這會讓我成為一個喪心病狂的怪物
I am phenomenal
我是超凡無畏的
But I would never say "Oh, it's impossible"
在我的世界裡沒有不可能這三個字
Cause I'm born to be phenomenal
因為我生來即是超凡無畏的


 

 

  

呼..........
沒事真的不要亂決定要翻譯阿姆的歌
先不提歌詞量了 (但歌詞量也很值得一提....)
光是要先搞懂歌詞內容我的頭就開始痛了
但我還滿喜歡這首歌的
而且在網路上也沒看到翻譯
所以還是自己翻了


 

 

 

 

 

 

arrow
arrow

    小早安 ★ 發表在 痞客邦 留言(4) 人氣()